Strona główna > felietonik > Koronawirus to nie pomnik, wiec prześladowań pomnikowych będzie więcej

Koronawirus to nie pomnik, wiec prześladowań pomnikowych będzie więcej

Wbrew zapewnieniem, płaczem i szlochom pomniki nie mają uczuć. Pomniki nie czują, nie myślą i nie oglądają seriali. Pomniki nie mówią i się nie obrażają. Dlatego tak łatwe są do obrony. Nie musisz się z nimi użerać jak z żywymi ludźmi, którzy chcą godnej pracy i płacy, nie musisz ich karmić, nie musisz ich leczyć, nie musisz ratować przed śmiercią. Bo pomniki od początku są martwe.

Może położyć na nich kwiaty albo znicz i tyle. A potem pokazać swoją sprawczość, swoją odwagę, swoją troskę o Państwo.

Tak, o martwych łatwiej jest dbać niż o żywych, dlatego w przeciwieństwie do tego zgniłego Zachodu, Polska jest jednym wielkim cmentarzem. Miejscem, gdzie zamiast dbać o najsłabszych, o lokatorów reprywatyzowanych kamienic, o pracowników fizycznych, o zabiedzonych doktorantów, o bezdomnych i o przewlekle chorych, dba się o martwe posągi z kamienia. To nic nie kosztuje. Nigdy nie kosztowało.

Dlatego też prześladowania żywych będą się nasilały. Będą się nasilały pokazowe areszty czy ustawy prosto z putinowskiej półki, bo nic tak nie odwraca uwagi od kovidowej katastrofy jaką jest totalna zapaść państwa polskiego.

Jeśli w opinii społecznej najpierw w panice wszystko zamyka, potem kradnie hajs dla swoich ziomków, na koniec wszystko na raz otwiera, to nikt jej nie uwierzy. Szumowski w pół roku stracił całkowitą wiarygodność i on to już wie. Wie to tez władza, dlatego zrobi wszytko nie żeby ludzi ratować, bo tego nie potrafi, ale żeby odwróci uwagę.

W końcu dzięki wojnie o martwe pomniki nie muszą się tłumaczyć, dlaczego zaraz cała Polska zostanie odcięta od świata jako siedlisko covidowej zarazy, gdzie umiera coraz więcej starych, schorowanych ludzi. Ale w końcu, skoro pan premier mówił, że sytuacja opanowana, a starsi oddali już głos, to niech teraz umierają, prawda?

  1. 07/08/2020 o 12:58 pm

    Jak nie wierzyłem, że korona może PiS mocno osłabić, to po wydarzeniach ostatnich 10 dni uważam to za możliwe.

    Ale nie zrobi się samo. A PO czeka,
    Lewica dla równowagi powinna teraz zagrać koroną (i cały czas mówić o godnych miejscach pracy w czasie kryzysu)

  2. 07/08/2020 o 1:01 pm

    Nie osłabi, chyba ze jebnie mocno na jesieni. Natomiast starsi ludzie zaczynaja mieć nieciekawie

  3. lavy1ni
    07/08/2020 o 1:20 pm

    Rząd BoJo w Wielkiej Brytanii jest równie głupi, niekompetentny, bezwzględny, jak rząd Morawieckiego.
    Cummings otwarcie się wypowiedział, ze byłoby taniej dla państwa, gdyby starzy powymierali z powodu covid-19. Nie wspomnę, jak testował swój wzrok na wycieczce z rodziną w czasie zakazu poruszania się po kraju.
    I co? I nic, ludzie kochają Borysa niedołęgę i tolerują jego przydupasa. Każdy jest zajęty sobą i swoją rodziną.
    Musi się wydarzyć coś naprawdę’grubego’.

  4. 07/08/2020 o 1:26 pm

    PiS sobie nie radzi, już na poziomie komunikatów – te wszystkie Polacy sami sobie winni i Duda dywagujący o noszeniu maseczek, z sytuacją niewielkiego w sumie wzrostu zachorowań latem.

    A ma dać od października, kiedy trzeba będzie puścić państwo w ruch (to nie jest problem tylko polskiego rzadu), bo dłużej na zdalnym sterowaniu nie pojedzie?

    Oczywiście PiS ma bazę wyborczą jakiej po 91 nie miał u nas nikt. I to samo się nie zrobi, a wszystkie partie opozycyjne już powinny budować wariantowe strategie. I to nie na pół roku, a na rok albo i dwa.

    I tak, wiem, ze się umocni Konfa na tym wszystkim, a misie z opozycji „demokratycznej” jak zwykle spieprzą sprawę.

  5. 07/08/2020 o 1:29 pm

    „Polska zostanie odcięta od świata jako siedlisko covidowej zarazy, gdzie umiera coraz więcej starych, schorowanych ludzi.”

    Nie można wykluczyć, że zostanie odcięta. Taki klimat, że każdy wskazuje paluchem na podwórko sąsiada jako źródło wszelkiego zła.
    Natomiast zupełnie spokojnie można wykluczyć, że w Polsce umiera coraz więcej starych, schorowanych ludzi. Tak może się wydawać, statystyki dotyczące umieralności temu przeczą i to jednoznacznie. Ponadnormatywna śmiertelność miała miejsce w Europie jedynie na szczycie epidemii w kwietniu a i to jedynie w trzech europejskich krajach(Hiszpania, Francja, Belgia) i w Wielkiej Brytanii w maju/czerwcu. W pierwszej połowie 2020 umarło w Europie mniej ludzi niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Polska nie jest tu wyjątkiem i ostatnio notowany wzrost ilości pozytywnych testów nie znajduje swego odzwierciedlenia w statystykach zgonów.

    Nie kreujmy sobie majorze rzeczywistości w oparciu o myślę, bo mi się wydaje, bo zapewne tak musi być. Nie tam, gdzie są dane.

  6. Lego
    07/08/2020 o 1:51 pm

    @GM
    Sam COVID nas nie dotknie, ta część Europy jest dość odporna na ten wirus, nie wiadomo jeszcze dlaczego dokładnie, ale to fakt. To co nas dotknie i spowoduje faktyczne problemy, to niewydolność służby zdrowia, a to będzie skutkować zgonami na inne choroby, zgonami i ciężkimi chorobami. Drugie co nas dotknie, to zaraz w przyszłym roku wzrastające bezrobocie, na co się nałoży jeszcze mnóstwo innych problemów, z energetyką, suszą, wzrostami cen itd. Sądzę też, że UE będzie mocno ograniczać kasę, wiązać ją z praworządnością, firmy przenoszone z Azji będą się prędzej lokować w byłym NRD niż w Polsce. Przyszły rok to będzie straszna dupa, to co jest teraz to małe miki.

  7. 07/08/2020 o 2:46 pm

    @telemach
    Bo Major powtarza PiSowską propagandę – musimy zamykać, bo starzy umrą :)
    .
    Majora nie interesują fakty :)
    To jest jak dyskusja o trójkącie bermudzkim – nikt nie chce niczego sprawdzać, tylko odpisują od siebie straszne opowieści :)
    .
    Po raz kolejny mówię – nikogo nie interesuje jak jest TU, potrafią tylko przepisywać z zagranicznej prasy.

  8. tuciu
    07/08/2020 o 2:49 pm

    Kurde, zjazd prorokow – ja nie wiem co bedzie, ale odwracanie uwagi od kryzysu wojna ideologiczna to argument przeciw walce o prawa LGBT. Zeby go przemoc, nalezaloby wprowadzic teraz, po wyborach, tematy socjalne, zatrudnienia i ochrony zdrowia na agende, wyciagnac pomocna dlon do naszego niepelnsprawnego rzadu i z troska pytac, dlaczego mu nie wychodzi i jak mozna mu pomoc.

  9. Lego
    07/08/2020 o 3:13 pm

    @Tuciu
    Ale tu nie trzeba być prorokiem.
    1. COVID zabija ludzi w tej części Europy w najmniejszym odsetku na swiecie
    2. Wydolność polskiej służby zdrowia jest prawie żadna, więc leczenie i diagnostyka klęknie jeszcze bardziej niż było to do tej pory.
    3. Gospodarka mocno oberwie, bo obrywa polski eksport, a konsumpcja wewnętrzna i inwestycje też mocno spadły, rośnie za to inflacja. Co będzie skutkowało wzrostem bezrobocia.
    4. Mamy suszę hydrologiczną niezależnie od opadów w tym roku i ta susza będzie tylko rosła, więc razem z nią ceny żywności. Będą rosły też ceny energii.
    5. UE wiąże kasę z prawem.
    6. Niemcy mają swoje problemy z byłym NRD, ale są tam tanie grunty i blisko do tanich pracowników z Polski jak coś, bez żadnego ryzyka politycznego, chcą też dać dobra pracę swoim. Więc fabryki będą lokować właśnie tam, mówią o tym zresztą wprost. A to państwo będzie dotowało te przenosiny więc panstwo będzie miało istotne zdanie gdzie fabryki stać mają. Nie wykluczone zresztą, że w Polskich montowniach VW czy Mercedesa spadnie mocno produkcja. Jest coraz większy kłopot z sprzedażą aut spalinowych.

    Więc przyszły rok i następne, szczególnie przy takiej polityce będą w Polsce wyglądać kiepsko.

  10. ereandel
    07/08/2020 o 4:43 pm

    @telemach
    Nie będę udawał, że bardzo intensywnie śledziłem sytuację w całej Europie, ale z tego co wiem, nadmiarową umieralność zanotowało więcej krajów. Na pewno było tak w Szwecji, gdzie zbliżyła się ona do średnich wartości dopiero w czerwcu.
    Jeśli chodzi o Polskę, obawiam się, że wszystko przed nami. Zresetowaliśmy sobie sytuację, ale przecież wirus ciągle jest obecny w populacji.

    @Miroslaw
    Jestem w takim razie pod wrażeniem skuteczności tej PiSowskiej propagandy, skoro nabrali się na nią nawet epidemiolodzy. Chylę czoła przed geniuszem Prezesa.

    @Lego
    Masz w większości punktów rację, ale jedna uwaga.
    „COVID zabija ludzi w tej części Europy w najmniejszym odsetku na świecie”
    To nie do końca prawda. Gdzie nam do UK i Włoch, ale jeśli chodzi o śmiertelność jesteśmy w podobnym miejscu stawki co Austria czy Grecja.
    Dlatego słusznie zwracasz uwagę na wydrenowanie systemu opieki zdrowotnej ze środków. Tak naprawdę jest to bezpośrednia konsekwencja epidemii. Choć już przed nią wiele zakładów ledwo zipiało, obcinano place pracownikom niższego szczebla, a w niektórych zamykano nawet oddziały, to teraz proces tylko przyspieszy. Niestety, niezrealizowany ryczałt (bo szpitale były, a być może znowu będą, zamkniete), oznacza brak wypłaty środków z NFZ. A już naprawdę nie ma na czym oszczędzać.

  11. MiM
    07/08/2020 o 4:52 pm

    @Lego
    Nie kwestionując żadnego z Twoich punktów należy zadać sobie pytanie, czy kryzys gospodarczy faktycznie będzie kryzysem obozu rządzącego. Tak lubią na to patrzeć liberałowie (którzy na „upadek pisowskiej gospodarki” czekają niczym Świadkowie Jehowy na nastanie Królestwa Bożego), jednak mam wątpliwości. Jak na razie pandemię udało im się wykorzystać do wzmocnienia własnej pozycji, przetestowania z powodzeniem kilku zamordystycznych chwytów wobec opozycji, przytulenia dużej kasy i wycofania się z szeregu wcześniejszych obietnic „socjalnych”. Mają też przed sobą 3 lata całkowitej władzy (i kolejne 2 przynajmniej szachowania strony przeciwnej). Jak na razie idą w putinizm, a przykład Rosji pokazuje, że przy odpowiednim poziomie zamordyzmu, propagandy i cynizmu można spokojnie rządzić mimo izolacji, narastających problemów społecznych i systematycznie obniżającego się poziomu życia większości poddanych (bo już przecież nie obywateli). Wygląda też na to, że wyzbyli się już jakiegokolwiek idealizmu przekształcając Zjednoczoną Prawicę w klasyczną partię władzy z mafijnym sznytem.

    Piszących o minimalnej liczbie ofiar śmiertelnych przypominam, że jak na razie jesteśmy jednak cały czas na etapie zapobiegania masowym zachorowaniom. Jeśli do nich dojdzie, ofiar będzie znacznie więcej (nawet jeśli dzięki wyższej odporności relatywnie mniej niż np. obecnie w USA).

  12. Lego
    07/08/2020 o 5:09 pm

    @Ereandel
    Pisząc o tej części Europy nie samą Polskę mam na myśli, co cały region. Nie wiadomo dlaczego tu śmiertelność jest niższa, może z powodu szczepień na gruźlicę, może z powodu braku szczepień na grypę, może odsetek wysoki palących tytoń, może to kwestia genów. Niemniej jednak sam COVID bezpośrednio mało zabija w Polsce, problemem jest właśnie ta niewydolność i brak środków. A na tą niewydolność składa się też wiek lekarzy i pielęgniarek o czym nie można zapominać. I masz rację, z tego co pamiętam to za PiS zlikwidowano ponad 30 tys łóżek szpitalnych.

  13. Lego
    07/08/2020 o 5:22 pm

    @MiM
    To czy PiS się na tym przewróci zależy w mojej opinii tylko od jakości opozycji. Jak opozycja będzie tak nędzna jak do tej pory to PiS może to przetrwać z pomocą tego co znamy właśnie z putinizmu i orbanizmu. Jak się opozycja ogarnie, to PiS raczej się wywrócić na tym wszystkim. Uważam, że istotne jest też to jak się zachowa UE. Jak będzie dawać kasę bez słowa i bez wymagań, to będzie lipa. Jak będą wymagać i kasę dawać z odpowiednimi komunikatami, które będą docierać głośno do Polski, to też będzie to dla PiS problem. I ja się będę upierał, że w przeciwieństwie do Rosji czy Węgier to Polacy są dużo bardziej lewicowi i wolnsciowi, tak głęboko w sobie, więc odpowiednim działaniem opozycji można się tego PiSu pozbyć.
    ………
    Nie zgodzę się w pełni z ostatnim fragmentem. U nas się robi mało testów, więc tych zachorowań bezobjawowych nie widać w liczbach, a że jest mała śmiertelność i mały odsetek ciężkich przebiegów to te statystyki wyglądają jakby ktoś nad tym panował czy jakby nie było wielkiego problemu, a tak nie jest. Nie wykluczam też jakichś drobnych zabiegów upiększających te dane.

  14. ereandel
    07/08/2020 o 10:05 pm

    @Lego
    Znam te teorie, a nawet parę innych, zabawniejszych. Ale z czasem zaczynam podchodzić do nich wszystkich z coraz większym sceptycyzmem. COVID póki co zabijał mało osób. Ale wierzyć w to, że na pewno będzie tak dalej to pozazdroszczenia godny optymizm ;)
    Czy było dużo niewykrytych infekcji bezobjawowych? Z pewnością. Ale tak jest co do zasady w niemal każdym kraju dotkniętym epidemią.
    Czy Polacy są lewicowi i wolnosciowi? Myślę, że wiele zależy od miejsca. Ale pamiętasz zapewne, że bardzo intensywnie się na ten temat sprzeczalismy i nie udało nam się dojść do pełnego konsensusu. To też odpuszczam ten temat i szczerze zapraszam na wizytę studyjną na Wschód. U nas nie tylko homoseksualistów, ale i COVIDu niet.
    Ale jedno jest pewne. PiS swoimi rządami już trochę przeorał świadomość społeczną w kierunku Złotej Ordy. Edukacja obywateli to zadanie na lata, a rany poczynione przez autorytarne ekipy nie są tak łatwe do zagojenia. By nie być gołosłownym – w powojennym RFNie przez wiele lat niepublikowane sondaże pokazywały partii Adenauera, że gdyby NSDAP wróciło, zyskałoby największe poparcie że wszystkich sił. Sytuacja zaczęła się odwracać dopiero w latach 70. i 80. Ciężko wpędzić dżina z powrotem do lampy.

  15. kmat
    07/08/2020 o 11:30 pm

    Ciężkie przebiegi i śmiertelność faktycznie są niskie, ale mamy lato. Późną jesienią, gdy odporność spadnie, może to wyglądać dużo gorzej.
    PiS prędzej czy później upadnie. Wystarczy spojrzeć na strukturę demograficzną elektoratu. O ile 5 lat temu nie było to oczywiste, bo PiS dużo zbierał w kategorii wiekowej 18-30, to dziś jest pozamiatane. Elektorat może się już tylko kurczyć.

  16. Lego
    08/08/2020 o 12:00 am

    @Ereandel
    Dlatego piszę, że nie wiadomo dlaczego tak jest, ale jednak jest, są populacje w których COVID czyni małe szkody i takie, w których czyni duże. Jakaś przyczyna/przyczyny tego istnieją, choć na razie ich nie odkryto. Oczywiście, że w każdym kraju są niewykryci bezobjawowi, ale w naszym kraju istnieje mizerna ilość testów, my jesteśmy krajem, który bardzo mało testów wykonuje, nie wiem, chyba tylko Rumunia ma podobnie, więc u nas wyniki są najbardziej zafałszowane. Natomiast już statystk dotyczących zgonów się nie fałszuje.
    …….
    Pamiętam nasze rozmowy, były niezwykle ciekawe. I oczywiście każdy pozostał na z góry upatrzonej pozycji, nie ruszając się o krok ;)
    ……
    Ale będę się jednak upierał, że PiS nie przeorał w tak Polski jak NSDAP w Niemczech. Weź przeczytaj wywiad Sroczyńskiego z prof Flisem chyba, tam on też mówi to co ja, że wielu wyborców PiS wcale nie kocha swojej partii, to raczej brak sensownej alternatywy, a nie miłość na zabój, a wiadomo, że wystarczy im odebrać 10% i już nie rządzą. Tylko10%, przecież to nie jest jakaś wyprawa zalogowa na Marsa. To tylko kwestia przekonania jakichś 3 milionów wyborców jeśli dobrze liczę.

  17. Lego
    08/08/2020 o 12:36 am

    @Ereandel
    A jeszcze tak a propos tego NSDAP, o którym wspominasz. Tu jest to ciekawie opisane, może Cię zainteresuje jeśli nie czytałeś
    tygodnikpowszechny.pl/od-adenauera-do-pomnika-holokaustu-130225

  18. kmat
    08/08/2020 o 1:46 am

    PiS świadomość dużej części społeczeństwa przeorał. W odróżnieniu jednak od NSDAP to przeoranie ma silną pozytywną korelację z wiekiem. Dlatego jest znacznie mniej groźne.

  19. ereandel
    08/08/2020 o 10:42 pm

    @Lego
    Dzięki za artykuł. Problem omówiony z wielu stron i nie pod tezę.

    Argument z niechęci wyborców do PiS średnio mnie przekonuje, bo ta (jak to emocje) jest zmienna. Powiem tak – w 1933 roku większość Niemców nie było nazistami. A jednak z różnych powodów, po wojnie, nie było już czego zbierać. U części zawiniło autorytarne wychowanie, które wzmocniło państwową tresurę, a reszta szła z tłumem. A nawet ci ostatni z czasem przesiąkli ustrojem.
    To powiedziawszy, zauważam oczywiście ogromną różnicę między ich sytuacją a tą naszą.
    Jednak chyba tak już mamy, że Ty widzisz szanse, ja zagrożenia ;)

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: