Strona główna > felietonik > Ballada o Januszku

Ballada o Januszku

Nigdy nie rozumiałem emocji związanych z Palikotem. Palikota zresztą też nie rozumiałem. Oczywisty jest u niego gombrowiczowski rys w upupianiu polskiej polityki, ale wciąż nie wiem, na ile jest to dowód Palikota bezradności, a na ile skalkulowane zarządzanie kryzysami? Bo że musi być Palikot wulgarny i brutalny to rozumie się samo przez się. On nie jest dandysem, tylko pajacem, a że pajac ma się narodowi polskiemu podobać, to musi mówić narodu polskiego językiem. Myślałem, że odpowiedź na powyższe pytanko znajdę sobie w wywiadzie-rzece, jaki Januszek udzielił Michalskiemu. Niestety nie znalazłem. Ale znalazłem za to parę innych, ciekawych rzeczy. Przede wszystkim fakt, że Palikot z własnej kieszeni dokłada do wydawnictwa słowo/obraz terytoria. Już za to ma u mnie ogromnego plusa, bo słowo/obraz terytoria wydaje śliczne wręcz książki, a ja za ślicznie wydaną książkę potrafiłbym niemal zabić. To pewnie zabrzmi trochę egoistycznie, cywilizacyjno-śmierdzionośnie, ale ja naprawdę wydanie „Pani Bovary” w przekładzie Ryszarda Engelkinga (nie mylić z Leszkiem) przedkładam nad wyzywanie obu Kaczyńskich. I to ostanie rozpływa się w blasku chwały mecenatu. Choć z drugiej strony, mam o tyle łatwo, że Kaczyńscy to do mnie żadna rodzina, a szacunek do urzędu mam za komiczną, konserwatywną aberrację. Coś na kształt kłaniania się królowej, bo jej prapraprababkę ktoś tam w odpowiedniej chwili przez okno wepchnął komuś do łóżka. A jeśli prawdą jest, że Palikot w swoim nowobogackim szale kupił od Rity archiwa Gombrowicza i wyda nieznany nikomu „Kronos” to zasłużył, już dziś, na małą, tablicę pamiątkową. Jeśli nie na jakiś medal. Smaczku, mile łechcąc mój złośliwy charakter, dodają, podane z pełną premedytacją, informacje, że to właśnie za kasę Palikota wydano Staniszkis, Kransodębskiego czy Legutkę. I oczywiście za kasę Palikota wydawano Ozon, gdzie red. Lisicki i nasz ukochany Terlikowski prześcigali się w zabawie „co by tu jeszcze spieprzyć”. Zresztą Terlikowski, jak nie u Palikota, to u aparatczyka Króla, a jak nie u Króla, to, jak donosi pleoneksia, z wróżkami i czarownikami pojawia się na jakieś Wyższej Szkole Humorystyczno-Idiotycznej. Gdyby nie „cywilizacja śmierdzi”, to by chyba gość nie miał co do katolickiego garnka włożyć.

Tyle o Palikota plusach. Są też w tej książce minusy, jak choćby cukrowanie Tuskowi, momentami robione na tyle bezczelnie, że wygląda na zwykły trolling wewnątrzplatformiany. Ale najciekawsze jest co Palikot mówi o Platformie. Otóż, gdyby tylko przeciwnicy ogłupionych lemingów, zaangażowani, politycznie uświadomieni blogerzy, gdyby tylko ci, którzy z niejednej politycznej michy doświadczenie chłeptali, zwykli, śladem prawdziwej, patriotycznej inteligencji,  czasami poczytać książki, zwłaszcza książki swych przeciwników, to by dziś Palikota cytowali, Palikota chwalili, a może nawet i nad Palikotem cmokali. Ujawnił bowiem Januszek to, o co od dawna się Tuska podejrzewało, co Tuskiem w gardle stać miało, co nas wszystkich strąci do Hadesu albo nawet i gorzej. A mianowicie przyznał Palikot, że Tusk nie zamierza za dużo zmieniać. Że obce mu reformy, że Polakom zaleca spokój i bogacenie, a państwo ma się nie wpieprzać. Innymi słowy, potwierdza Palikot wszystkie oskarżenia wolnorynkowych zwolenników PiSu, którzy lewactwem, Rosją, komuną, czyli tą całą Wyborczą, się brzydzą i kochają wolność. Otóż Donald Tusk też ponoć kocha, dlatego żadnych nowych ustawa dokładać nie chce, dlatego proponuje jedynie ustaw czyszczenie, a ideologie chowa do sejmowej zamrażarki. Oznacza to oczywiście, że stan obecny jest stanem pożądanym, czy raczej stanem koniecznym (nie dającym się zliberalizować), że niczego Tusk nie naprawi, ale też nie popsuje i nawet jak macie źle, to nie będziecie mieć gorzej. Słowem, obok zbrodni kierowania się sondażami, czyli, o zgrozo, wolą swoich wyborców, popełnia Tusk zbrodnie drugą, to jest swoim bezruchem stwarza państwo niezaangażowane. Choć gwoli ścisłości owe niezaangażowane państwo, aż tak niezaangażowane nie jest, wielkie projekty realizuje ponoć Platforma poza strukturami państwa, tworząc spółki handlowe, które wykonują zadania, jeśli nie taniej, to na pewno szybciej i skuteczniej. Tak zbudowaliśmy Orliki i Schetynówki i tak zbudujemy autostrady zostawiając państwu to, co musimy – mówi Januszek snując swoją balladę. Jako zlewaczały wyborca, patrzę na Platformę, Palikota i Tuska jak nie na mój cyrk i nie moje małpy. Doceniam jednak, że wyprowadzili wojsko z Afganistanu, zachowali dodatni PKB, budują autostrady, orliki i oddzieli prokuraturę od ministerstwa. Potrafili nawet obniżyć emerytury Ubeckie i wprowadzić kastrację pedofilów, co na mnie akurat wrażenia nie robi, ale fakt, faktem, że jak tylko chcą to potrafią. Jak na polską prawicę to całkiem nieźle, wiele się nie spodziewam, w gadkę o Irlandii nigdy nie wierzyłem, czekam na lewicowe przetasowanie, które jeśli nie bazą, to zajmie się choć nadbudową. A dopóki takiego przetasowania nie będzie, wydaje się być Platforma, Palikot, Tusk, Komorowski i cała reszta skuteczną, a co najważniejsze, mało inwazyjną tamą przed IV RP.  I pewnie dlatego z bólem serca na Comorroszczyka jednak zagłosowałem.

PS O meczyku jutro, póki co czytam znawców piłki w psychiatryku, hłe, hłe.

  1. 10/07/2010 o 9:19 pm

    Januszek Januszkiem, a dzisiaj – jak się dowiedziałem z psychiatryka – mija kolejna „miesięczna rocznica męczeńskiej śmierci Prezydenta.

  2. 10/07/2010 o 9:46 pm

    Zagadka: czy gdyby Lech Kaczyński udławił się precelkiem, to też byłaby śmierć męczeńska?
    Odpowiedź: gdyby precelek był rosyjski, to tak.

  3. 10/07/2010 o 9:50 pm

    babilas :

    Januszek Januszkiem, a dzisiaj – jak się dowiedziałem z psychiatryka – mija kolejna „miesięczna rocznica męczeńskiej śmierci Prezydenta.

    Okrągła miesięczna rocznica?

    Wedle Ściosa podobno są nowe ofiary tragedii smoleńskiej. Jakiś krzyż i kilka zdjęć. Czy będzie nowe śledztwo?

  4. 10/07/2010 o 9:53 pm

    Jurgi Filodendryta :

    Zagadka: czy gdyby Lech Kaczyński udławił się precelkiem, to też byłaby śmierć męczeńska?
    Odpowiedź: gdyby precelek był rosyjski, to tak.

    Bush by się np. prawie udławił, oni prawicowcy tak mają, nawet jak jedzą myślą o Ojczyźnie. Więc bym się nie zdziwił, jakby Lech się dławił ruskim pierogiem. Tylko kto by zdradzieckiego pieroga podsunął.

  5. Marian Zmyślony
    10/07/2010 o 11:31 pm

    Z panem Januszem sprawa jest prosta.
    Jak twierdzi znana nam obu RKK PO potrzebuje więcej Palikotów! Inni też tak twierdzą, mądrzy i światli. Trudno się nie zgodzić.Toż każdy chciałby mieć takich przyjaciół, którzy znają tak wielu studentów i emerytów gotowych poratować w potrzebie drobnymi 10-20 tysiącami. Myślę, że i Ty i pan Cezary, ze swymi lewicowo-wrażliwymi duszami tym bardziej doceniacie takie gesty, hehe. No i ten mecenat sztuki! Toż to samo przez się! Inna sprawa, że to już chyba koniec, bo pan Janusz same długi wielomilionowe obecnie ma, to skąd brać? Bo chyba to nie jest tak, że ma kasę, tylko podatków nie chce płacić?
    Co do oceny „nic nie zepsucia przez PO” dam se spokój, ale z tym wyprowadzeniem wojsk z Afganu toś pojechał znacznie, hehe. Kiedy to było, weź mi powiedz, bo jakoś umknęło to mej uwadze?

    Ciekaw jestem czy w utwierdzaniu się w swym wyborze prezydenta dojdziesz do momentu, w którym zaczniesz usprawiedliwiać jego działania „antyrównościowe”, w sensie dotyczące praw mniejszości seksualnych (dobrze wiesz, że prezydent Komorowski pod tęczową flagą nie wystąpi), bo przecież IV RP?

    Pozdrawiam!

    PS. Co do meczu, Niemce wielką drużyną nie są, bo nie mają wielkich piłkarzy, a bez tego się nie da. Są bardzo dobrą drużyną, z naciskiem na drużynę. Urugwaj za to ma jednego wielkiego grajka i taką sobie drużynę, no, powiedzmy dobrą. No i okazał się za mało. Poza tym na tym turnieju imię Diego nie sprzyjało osiąganiu wielkich sukcesów ;-).

  6. 10/07/2010 o 11:40 pm

    Źes mi przypomniał tą „Panią Bovary” co to ją sto lat temu czytałem a po 90 latach poznałem taka jedna co to miała taka ksywe, smoka na plecach i dzikość hmmm miedzy udami. I tak od tamtej pory mi się przypomina co i róż że mam znowu przeczytać, więc może w poniedziałek przejde się do empeiku i wspomogę filozofa.

  7. 10/07/2010 o 11:59 pm

    Marian Zmyślony :

    Z panem Januszem sprawa jest prosta.
    Jak twierdzi znana nam obu RKK PO potrzebuje więcej Palikotów! Inni też tak twierdzą, mądrzy i światli. Trudno się nie zgodzić.Toż każdy chciałby mieć takich przyjaciół, którzy znają tak wielu studentów i emerytów gotowych poratować w potrzebie drobnymi 10-20 tysiącami. Myślę, że i Ty i pan Cezary, ze swymi lewicowo-wrażliwymi duszami tym bardziej doceniacie takie gesty, hehe. No i ten mecenat sztuki! Toż to samo przez się! Inna sprawa, że to już chyba koniec, bo pan Janusz same długi wielomilionowe obecnie ma, to skąd brać? Bo chyba to nie jest tak, że ma kasę, tylko podatków nie chce płacić?
    Co do oceny „nic nie zepsucia przez PO” dam se spokój, ale z tym wyprowadzeniem wojsk z Afganu toś pojechał znacznie, hehe. Kiedy to było, weź mi powiedz, bo jakoś umknęło to mej uwadze?

    Ciekaw jestem czy w utwierdzaniu się w swym wyborze prezydenta dojdziesz do momentu, w którym zaczniesz usprawiedliwiać jego działania „antyrównościowe”, w sensie dotyczące praw mniejszości seksualnych (dobrze wiesz, że prezydent Komorowski pod tęczową flagą nie wystąpi), bo przecież IV RP?

    Pozdrawiam!

    PS. Co do meczu, Niemce wielką drużyną nie są, bo nie mają wielkich piłkarzy, a bez tego się nie da. Są bardzo dobrą drużyną, z naciskiem na drużynę. Urugwaj za to ma jednego wielkiego grajka i taką sobie drużynę, no, powiedzmy dobrą. No i okazał się za mało. Poza tym na tym turnieju imię Diego nie sprzyjało osiąganiu wielkich sukcesów ;-) .

    E tam Marian, on tam długi ma pewnie oficjalnie, a resztę sobie wytransferował, tyle że on ma nieco lepszych doradców niż Ziemkiewicz KRUSowiec. Co do PO, to ja się cieszę, że jeśli ma rządzić prawica, to niech już rządzi taka, której się nie chce harować, ale się lubi lenić. Bo to mi gwarantuje, że nie będzie tu jakiegoś Sajgonu. A że Rysiek coś tam przytuli, to raczej dla mnie jasne. Ja tam wyborcą PO nie jestem, ale hasło „Platforma nic nie robi” mnie cieszy o tyle, że jakby robiła, to przecież nie w lewą stronę. BTW Z tym Afganistanem to wtopa, chodziło o Irak, rzecz jasna.

    A Diego Forlan osiągnął bardzo, bardzo wiele, choć drabinkę miał łatwą, wcześniej trafił na trefnych Francuzów. No ale miał też gospodarzy i nieobliczalny Meksyk. Moim zdaniem jeden z 5 najlepszych piłkarzy turnieju obok Sneijdera, Villi i Iniesty i Schweinsteigera. Z Niemcami głupia sprawa, co druga impreza, są w na pudle, ale od 14 lat nie mogą wygrać. Może jakby paru graczy sprzedali, to by ci zaczęli grać częściej pod presją, bo Bundesliga trochę ich rozpieszcza? Ale mają młodą ekipę, w Polsce zrobią furorę, bo będą grali prawie jak u siebie.

  8. 11/07/2010 o 12:02 am

    qatryk :

    Źes mi przypomniał tą „Panią Bovary” co to ją sto lat temu czytałem a po 90 latach poznałem taka jedna co to miała taka ksywe, smoka na plecach i dzikość hmmm miedzy udami. I tak od tamtej pory mi się przypomina co i róż że mam znowu przeczytać, więc może w poniedziałek przejde się do empeiku i wspomogę filozofa.

    Ło matko, a po jakich knajpach ty się szlajasz. Na moje, choć francuskiego nie znam, ale po konsultacji z fachowcem i porównaniu z przekładem poprzednim, naprawdę polecam. Warto, choć książeczka raczej do wyhaczenia na allegro.

  9. 11/07/2010 o 3:15 am

    Słowo/obraz/terytoria świetna rzecz, trochę literaturoznawczych pozycji z tej serii czytałem.\

    |A Palikot?

    W gruncie rzeczy mi się znudził, a błazen prawdziwy nie powinien pozwolić na nudę…

  10. 11/07/2010 o 12:39 pm

    Jak Cie znam, to pewnie to czytałeś

    http://terytoria.com.pl/ksiegarnia,tytuly,530.html

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

